Paradoksets kunst

paradoksets-kunst_facebook-coverDavid Lynch har siden 1970’erne været en af de mest prominente og gådefulde amerikanske instruktører, og som filmskaber har han konsekvent ligget i grænselandet mellem art- og mainstreamfilmen, det kunstneriske og det kommercielle. Han debuterede som spillefilmsinstruktør med midnatsfilmen Eraserhead (1977) og har sidenhen bevæget sig imellem grænsesøgende arthousefilm (fx Blue Velvet, 1986) og mainstreamagtige produktioner (The Elephant Man [1980] og The Straight Story [1999]), storslåede film- og tv-succeser (Twin Peaks [1990-1991] og Mulholland Dr. [2001]) og voldsomme – måske misforståede – fiaskoer (Dune [1984], Fire Walk with Me [1992] og On the Air [1992]). Han har også bevæget sig fra sirligt komponerede film, optaget på celluloid (fx Lost Highway [1997]), til håndholdte digitalfilm (Inland Empire [2006]). David Lynch er blevet kaldt ”Jimmy Stewart from Mars” og ”The Czar of the Bizarre”, og hans film er lige så paradoksale og svære at blive kloge på som instruktøren selv. Hans vel største folkelige gennembrud kom med Twin Peaks, en serie som formentlig var resultatet af et tv-selskab, som manglede seere og som derfor var villige til at tage en chance. David Lynch blev hentet ind fra artfilmmiljøet, og navnet Lynch blev brugt som et varemærke, hvormed man kunne brande tv-serien og give den en aura af kunst. I 2017 vender han tilbage til sin hidtil største, folkelige succes, denne gang på kabelkanal Showtime og nu som instruktør og forfatter (sammen med Mark Frost) på samtlige af de formodede 18 afsnit. Paradoksets kunst behandler David Lynchs samlede værk og udpeger seks gennemgående paradokser eller modsætningsforhold, som menes at indkapsle instruktørens film og tv-produktioner. Bogen er har fået en overvejende positiv modtagelse, og man kan finde links til anmeldelser, omtaler og relaterede artikler nedenfor.

 

Omtaler og anmeldelser:

  • Politiken (anm. Henrik Palle), 4/6 hjerter. “Bundsolid og velskrevet”. Kan læses her.
  • Ekko (anm. Lars Bukdahl), 4/6 stjerner. “Absolut tilfredsstillende og totalt frustrerende”. Kan læses her.
  • Kulturkapellet (anm. Michael Agerbo Mørch). “Lærd og levende”. Kan læses her.
  • Cut! (anm. Andreas Ebbesen Jensen). “Forfriskende”. Kan læses her.
  • Frederiksberg Bibliotek (Morten Ammitzbøll). Med i listen over årets bedste faglitteratur. Se listen her.
  • Nordjyske (anm. Otto Pretzmann), 5/6 stjerner. “Det er […] sådan, vi gerne vil oplyses – med hjerne og hjerte.” Kan læses her.
  • CinemaOnline (anm. Nikolaj Sonqvist), 5/6 stjerner. “[E]n grundig gennemgang af Lynchs film med et klart og interessant nyt perspektiv.” Kan læses her.
  • MedieKultur (anm. Jørgen Riber Christensen). “[E]t glædeligt gensyn med filmen og tv-serierne”. Kan læses her.
  • Dansk Bogdesign (kur. Malene Hald): Bogens design, som blev udført af Thomas Schwartz Larsen på baggrund af nogle generelle anvisninger, blev nomineret som et af årets bedste bogdesign på hjemmesiden Dansk Bogdesign.
  • Lektørudtalelse (lektør: Peter Martin Jørgensen): Bogen fik en meget flot lektørudtalelse, hvor den bl.a. blev kaldt en “grundig og flot bog”. Hele lektørudtalelses kan læses her.

Relaterede artikler og indslag:

  • “David Lynchs bedste film”, i Filmz, 1/9-2014. Kan læses her.
  • “Da David Lynch gjorde det postmoderne populært”, Soundvenue, 27/11-2015. Kan læses her.
  • “What’s the Frequency, David? Noise and Interference in the Films of David Lynch”, 16:9, 16/8-2015. Kan ses her.
  • ” ‘Between Two Worlds’: The Competing Moods of David Lynch”, 16:9, 19/4-2015. Kan ses her.
  • Indslag i Filmselskabet. Kan ses her.