Lidt om kultfilm

Den seneste tid har budt på mange interessante oplevelser og udfordringer. For nyligt var jeg i Prag, hvor jeg holdt en forelæsning om David Lynchs oeuvre ved Filmskolen, og nogle dage senere, efter hjemvendelsen, talte jeg på Dokk1 om den moderne ‘smartcom’ ifm. en forelæsningsrække, som knytter sig til bogen Helt til grin (Turbine, 2016, in press).

Senest har jeg da, i samarbejde med Jan Oxholm, lavet et audiovisuelt interview med Peter Albrechtsen, som udkommer efter efterårsferien. Dette bliver første eksempel på en ny ‘artikeltype’ ved navn 16:9 Talks. Og så har Jan Oxholm og jeg lavet en kort og mere causerende (læs: mindre indstuderet) introduktion til kultfilmen. Projektet er lavet til Kolding HF og VUC, som havde et filmarrangement om kultfilm, og den korte 16 min.-introduktionsfilm til ‘kultbegrebet’ kan ses her:

Hvis du ønsker at læse mere om kultfilm, kan du læse det seneste nummer af tidsskriftet CUT (#112), som jeg har bidraget til og været med til at redigere. Dette nummer kan læses her.

