Point of view

POV

Lørdag den 16/4-2016 var jeg i Go’morgen Danmark for at tage om point of view i film. Efter en hård kamp med redaktørerne, lykkedes det at få nogle lidt ældre eksempler med i indslaget, som ellers primært skulle fokusere på nyere og kendte amerikanske film (man skulle muligvis tro, at jeg udvælger alle eksemplerne, men sådan fungerer det ikke, idet redaktørerne – modsat de dejlige værter – ikke har tiltro til, at jeg, skønt de kalder mig ‘ekspert’, faktisk ved mere om film end de gør og godt kan finde ud af at vælge de mest relevante eksempler og formidle dem på en pædagogisk måde). Men jeg fik dog inkluderet kommentarer om alt fra Abel Gances Napoleon (1927) til Hitchcocks film Champagne (1928) og Rear Window (1954), den interessante noir-film The Lady in the Lake (1947), klassiske horrorfilm som Peeping Tom (1960) og Halloween (1978) til nyere, artsy værker som Russian Ark (2002). Indslaget kan ses her:

