Amerikansk anmeldelse af TV Peaks

therevolutionwastelevised-cover-logo_featured_photo_gallery

Jeg har ladet mig forstå, at der kommer to anmeldelser mere af TV Peaks i seriøse tv-tidsskrifter her til foråret (hhv. i MedieKultur og Critical Studies in Television).

Lidt nervøs bliver man da, men så er jeg trods alt glad for at genlæse Mike Segrettos fine anmeldelse, hvori han sammenligner min bog med journalisten og tv-kritikeren Alan Sepinwalls bog om nyere amerikansk tv-historie (The Revolution Was Television, 2012). En bog, som han ligefrem mener, at min bog “trumfer”. Med Segrettos ord: “Thoughtfully packaged, historically important, insightful, entertaining, and meticulously researched without reaching glib conclusions, TV Peaks is a study worthy of a TV show that, yep, helped lay the groundwork for the current state of TV.” Nu skal man jo aldrig lade sig narre af én mands ord, men jeg er indtil videre ret glad for de anmeldelser og brugerkommentarer, som er kommet fra den engelsktalende del af verden (7-9-13).

Hvis man skal gøre status over anmeldelserne/modtagelsen indtil videre, ser det ud på følgende måde:

• Berlingske gav bogen en forrygende flot anmeldelse (4/6), skrevet af formanden for danske filmkritikere Jacob Wendt Jensen.
  • Politiken gav bogen en meget kritisk anmeldelse (2/6), skrevet af Joakim Grundahl.
  • Anne Jerslev anmeldte bogen til 16:9 og var mildt kritisk ved bl.a. at påpege nogle teoretisk-metodiske ‘issues’ (bl.a. manglen af et metodeteoretisk afsnit og en ‘State of the Nation’, hvor forskellige teoretiske positioner opridses), men ved samtidig at rose sproget som “letflydende” og indholdet som velegnet til studiebrug på universiteterne (fx ifm. undervisning om Twin Peaks, tv-serier, amerikansk tv-historie, fandom, transmedia mv.).
  • Den amerikanske journalist og film- og tv-kritiker Mike Segretto roste bogen i fine vendinger på sin blog Psychobabble, og hans sluttede sin anmeldelse med at skrive, at han ville have haft den med i sin top-10 over årets bedste retro-/popkultur-bøger, hvis han havde modtaget anmeldereksemplaret tidligere.
  • Jeg har modtaget særdeles fine tilbagemeldinger fra bl.a. Martha Nochimson, Stacey Abbott, Roberta Pearson og Richard Beymer, og bogen har indtil videre fået nogle fine brugerkommentarer på Amazon.com og Amazon.co.uk (7-9-13).