En teaser for Showtimes fortsættelse af Twin Peaks

vlcsnap-2015-12-18-19h30m12s12

“Location sometimes becomes a character… It’s almost like being in a moving painting.” I en ny og officiel teaser for Showtimes fortsættelse til Twin Peaks (2017) ser og hører vi Michael Horse (Hawk), der taler om lokaliteternes betydning og ‘karakter’ i Twin Peaks (i dobbelt forstand). Stedet, lokaliteten, miljøet er en karakter i Twin Peaks, hedder det sig, og det hele ligner et maleri, der er sat i bevægelse. Eller måske et bevægende maleri… Også i ordene “moving painting” ligger der en dobbelthed.

Indstillingerne indfanger landskaberne i og omkring Snoqualmie, og der er både gamle og nye spor at finde i denne teaser: Lokaliteterne, musikken og de flydende overgange, hvor der roligt overtones imellem de enkelte indstillinger, er alle typiske greb for David Lynch, og det samme gælder brugen af slow-motion samt out of focus-skuddet og den knitrende lyd i teaserens sidste indstillinger (som minder om Lost Highway [1997], Mulholland Drive [2001] eller Inland Empire [2006]). Det bevægelige kamera peger derimod fremad og ligner ikke det stationære kameraarbejde fra den oprindelige Twin Peaks (hvor der ikke blev brugt mange kran-, helikopter- eller droneskud).

vlcsnap-2015-12-18-19h39m27s183

Da David Lynch idag, den 18/12-2015, udsendte linket til Showtimes officielle teaser med ordene “Happy Holidays”, blev jeg henrykt af mere end én grund. For det første er indstillingerne æstetiske og stemningsfulde nøjagtigt som man kunne forvente – eller håbe. På en måde, der virker organisk ift. Twin Peaks som et værk. For det andet passer ordene fra Michael Horse også næsten for godt til et af mine kommende to videoessays om David Lynch – et videoessay, der netop skal hedde: “Moving Paintings: Visual References and Artistry in the Works of David Lynch” (kommer i januar/februar, 2016).  Og de minder én om David Lynchs oprindelige kortfilm, som han netop kaldte “moving paintings”, og derved understreger de den auteurstatus, som den nye Twin Peaks har. En sæson, hvor alle afsnit skrives af David Lynch og Mark Frost, og hvor alle afsnit instrueres af David Lynch. Endelig var teaseren også tilpas abstrakt og underfortællende, og tilbage sidder man med en detektivisk lyst til at finde ud af, hvad de sidste indstillinger i teaseren skulle betyde – og hvem det er, der tilsyneladende undergår en Lost Highway-agtig metamorfose… Det ligner jo næsten fængselsscenen, hvor Fred Madison transformeres til Pete Dayton, eller den berømte transformationsscene i Mulholland Dr., hvor out of focus-skud og effektlyde markerer identiteternes pludselige forveksling. Men hvem er det, som vi ser i billedet? Er det Leland eller Bobby, eller er det måske David Lynch, himself, der står og ryster i et sort jakkesæt?

vlcsnap-2015-12-18-19h39m53s223

Teaseren kan ses her:

Reklamer