En tragisk affære – om The Affair

The-Affair-S2

Under første sæson af The Affair var der meget delte meninger. Emily Nussbaum kaldte den – lidt rammende, men også lidt patroniserende – for “True Detective: For Her”.

I anden sæson har den udviklet sig mere og mere til en ‘karakterbaseret føljeton’ med klare sæbeoperaagtige træk. Mordgåden er på sin vis kommet mere i forgrunden, men meget af handlingen består af karakterer, som taler om handlinger, genfortæller handlingselementer og analyserer handlingen for seerne (de mange psykologsamtaler ligner i al fald nogle klare eksempler på “laying pipe”).

Jeg hænger på lidt endnu, og jeg aner selvklart ikke, hvem der har gjort hvad… Men her er mit gæt (og, nej, jeg kan ikke vide noget, så der er ikke tale om en ‘spoiler’): Cole er formenlig den biologiske far til Allisons barn. Ville det ikke give god mening på en lidt vel konstrueret vis? Allison går fra Cole, idet deres barn på tragisk vis dør og deres forhold således går i opløsning. Herefter får Allison et barn med en ny mand, som hun dog ikke lader til at elske utvetydigt – og som selv virker mere interesseret i sin karriere. Cole bygger sig selv op fra bunden og finder en ny samlever, men hun kan ikke få børn. Det ville da være den absolutte (tragiske) ironi…

Når det sidste afsnit af anden sæson frigives om en uge, skriver jeg en samlet anmeldelse/artikel om hele serien, hvor jeg vil se nærmere på dens træk fra melodramaet, sæbeoperaen og whodunit-krimien. Stay tuned

