Ligger Chinatown i udkants-Danmark? Nogle strøtanker om Norskov

10712082-serier-vi-ser-hvad-synes-vi-om-norskov-thumb

Jeg er netop blevet færdig med Norskov, og det har været en fin tv-oplevelse. Serien havde en lidt træg begyndelse, men den oparbejder en ret intens spænding. Brugen af spejlmotiver og zooming (hvor der zoomes ind på folk, som ses igennem glasruder e.l.) er nogle ret gennemgående og signaturagtige valg, og det passer fint til seriens fokus på personer, som er splittet imellem moral, lyst og loyalitet og på seriens opklaringstematik. Den Nordic noir-agtige brug af low-key-belysning og de stemningsfulde klangflader på lydsporet er dog de mest effektive kvaliteter ved tv-serien, foruden de fine karaktertegninger (særligt ‘Bonden’ er en velfungerende karakter, synes jeg).

Norskov er blevet sammenlignet med Twin Peaks (ABC, 1990-1991), og den fiktive lilleby, temaerne om korruption, prostitution og skjulte eller fortrængte historier kunne da godt siges at spejle Twin Peaks, men Norskov er langt tættere på DR’s krimitraditioner end på Twin Peaks og de amerikanske noir-traditioner (man kan bl.a. spore en DR-agtig ‘dobbelt historie’, hvor krimihistorien også kobles til en dagsaktuel debat om politikerlede og ‘vandkants-Danmark’). Norskov har, med andre ord, større affinitet til Bron/Broen (SVT/DR, 2011-) end til David Lynch og Mark Frost. Til gengæld kunne den godt være inspireret af en af de film, som også – pudsigt nok – har ydet indflydelse på Twin Peaks, nemlig Chinatown (1974). Man kommer i al fald uvægerligt til at tænke på Faye Dunaways berømte afslutningsreplik fra Polanskis film, når man ser sidste afsnit af Norskov, uden at jeg skal afsløre for meget…

Norskov når ikke Roman Polanski til sokkeholderne, men det er en gedigen tv-krimi, og det eneste, som ærgrer mig en smule er, at vi skal helt hen til slutningen før vores hovedperson begynder at blive lidt spændende. De med afstand mest interessante personer i tv-serien er birollerne, hvilket der dog gives en art forklaring på imod seriens afslutning. Ikke desto mindre kunne jeg godt have ønsket mig en lidt mere karismatisk hovedperson, uden at dette dog skal fjerne fokus fra min grundlæggende vurdering: Norskov er noget så sjældent som en vellykket dramaserie skabt af/til Tv2. Kanalen har da haft andre – også større – seersucceser, men ikke mange dramaserier, som reelt er gode. Hvis man da spørger mig.

 

